De Vrije School Den Haag is een school waar gewerkt wordt vanuit één overkoepelende visie waarbij de gehele ontwikkeling van de leerlingen centraal staat. De grondslag van de begeleiding en de ondersteuning op de vrijeschool gaat daarom uit van geïntegreerde leerlingbegeleiding. Dat houdt in dat tegemoetkomen aan de ondersteuningsvragen van leerlingen een integraal onderdeel is van het dagelijks werk van mentoren en andere medewerkers van de school.
De ondersteunings -en begeleidingsstructuur binnen onze school is opgedeeld in 4 lagen, te weten:
· Ondersteuningsniveau 0, mentoraat en onderwijs. Dit is het basisaanbod voor iedereen.
· Ondersteuningsniveau 1, basisondersteuning. Hieronder valt ondersteuning die jaarlijks terugkeert, deze zit standaard in ons pakket en wordt aangeboden aan een specifieke (groep) leerling(en).
· Ondersteuningsniveau 2, breedteondersteuning. Hieronder valt externe individuele ondersteuning, in het kader van maatwerktrajecten.
· Ondersteuningsniveau 3, diepteondersteuning, hieronder valt speciaal onderwijs en/of bovenschoolse voorzieningen. Dit bieden wij niet aan op school, maar kan worden ingezet via passend onderwijs.
Passend onderwijs
Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
De Vrije School Den Haag heeft een eigen schoolondersteuningsprofiel (SOP). Hierin staat welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Dit SOP is vastgesteld in de vestigings-medezeggenschapsraad.
Alle schoolondersteuningsprofielen van de VO-scholen aangesloten bij het samenwerkingsverband zorgen samen voor een dekkend aanbod, zodat alle leerlingen in de regio passend onderwijs kunnen krijgen. Het gaat daarbij om leerlingen met een extra ondersteuningsvraag op het gebied van de cognitieve ontwikkeling, gedrag, sociaal emotionele ontwikkeling en/of de lichamelijke situatie.
Het SOP is (deels) bepalend voor het budget dat de school krijgt van het samenwerkingsverband. Daarnaast speelt het SOP een bepalende rol in het toelatingsbeleid van de school.
Extra ondersteuning in het kader van passend onderwijs
Wanneer de resultaten van een leerling in de midden- of bovenbouw achterblijven en/of de leerling in ander opzicht extra ondersteuning behoeft, kunnen de ouders, of de leerling, dit voorleggen aan de klassenmentor. Deze beoordeelt of vanuit de basisondersteuning extra ondersteuning kan worden aangeboden.
Vanuit de basisondersteuning biedt de school standaard mogelijkheden.
Wanneer meer nodig is voor een leerling dan vanuit de basisondersteuning kan worden aangeboden kan de mentor de leerling aanmelden bij de coördinator passend onderwijs (CoPa) in het kader van meer individuele breedteondersteuning.
De CoPa voert verkennende gesprekken met de ouders, leerling en mentor. De CoPa analyseert en verwijst naar externe ondersteuning (waaronder de schoolarts, jeugdhulp en/of zorg) en schrijft zonodig in samenwerking met de mentor, ouders en leerling een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) dat nodig is.
Dyslexie en dyscalculie
Op De Vrije School Den Haag wordt het landelijk protocol voor dyslexie en dyscalculie gevolgd. Leerlingen met een officiële verklaring hebben recht op extra faciliteiten conform de aanbevelingen uit hun onderzoeksrapportage. Voor examens kunnen leerlingen met een dyslexieverklaring met het tekst/spraak-programma Text Aid werken mits ze daar minimaal een half jaar ervaring mee hebben.
Er zijn binnen de school een dyslexie coördinator en een dyscalculie coördinator actief.
Zij behartigen gedurende de gehele schoolloopbaan de belangen van een leerling met dyslexie en/of dyscalculie en leren hem of haar zoveel mogelijk de eigen problemen op te lossen. Dyslexie en dyscalculie blijven nu eenmaal het hele leven bestaan. Het is belangrijk dat de leerling vaardig wordt in het omgaan met de aan zijn of haar dyslexie/dyscalculie gelieerde problemen.
Externe vertrouwenspersonen Vertrouwenspersonen fungeren als aanspreekpunt voor alle klachten die te maken hebben met ongewenst gedrag of machtsmisbruik, daarmee hebben zij een spilfunctie als het om sociale veiligheid gaat. Wij bieden medewerkers, leerlingen en ouders de mogelijkheid om een externe vertrouwenspersoon in te schakelen. Wij zijn aangesloten bij het Centrum Vertrouwenspersonen Plus. Jalil Taktak en Barber Roeleveld zijn onze vertrouwenspersonen. Contactgegevens Jalil: 070-2600032 / jalil@cvp-plus.nl Contactgegevens Barbel: 070-2600032 / barbel@cvp-plus.nl
GRIPP in het VO
In de eerste twee leerjaren werken we in de mentorlessen met GRIPP. Dit staat voor GRoepsvorming Identiteit en PestPreventie. Het is een methode voor de mentoren om grip te krijgen op de groep. Voor zowel ervaren als junior mentoren geeft deze methode veel handvatten en lesideeën om met de klas mee aan de slag te gaan.
Een onderdeel van deze werkwijze is het afnemen van een tool genaamd de Monitor, twee keer per jaar. Het monitoren van sociale veiligheid en welbevinden is een essentieel onderdeel voor een goede ontwikkeling van de leerlingen, naast dat het ook wettelijk verplicht is.
Deze Monitor nemen we in het najaar en in het voorjaar af in alle zevende en achtste klassen. De leerlingen vullen individueel een vragenlijst in, waarbij de mentoren deze informatie inzichtelijk teruggekoppeld krijgen en hier op vertrouwelijke wijze mee aan de slag gaan. Voor meer informatie, zie deze link.
Happyles
In de 8e klassen volgen de leerlingen een programma van Happyles, een initiatief vanuit het Trimbos Instituut. Vanuit een positieve insteek gaan ze kijken naar hun eigen welbevinden, dit is belangrijk, omdat uit onderzoek blijkt dat er jongeren zijn die niet (altijd) lekker in hun vel zitten.
Het programma bestaat uit vier lessen, de eerste en laatste les zijn klassikaal en in de tweede en derde les werken de leerlingen ook deels op de computer. Hierbij nemen ze ook een online vragenlijst af. Hierin beantwoorden ze vragen over gevoel en welbevinden en kijken ze naar hoe de jongeren zich de afgelopen weken heeft gevoeld of gedragen.
Na de lessenserie voert de trainer van Happyles individuele gesprekken met de leerlingen, deze gesprekken duren 10 minuten. In overeenstemming met de leerling worden eventuele besproken onderwerpen met de mentor gedeeld. Voor meer informatie, zie deze link.